koncertforslag
“Jeg tænker på dig” – en musikalsk fortælling om kærlighed og åndfuldt venskab i guldalderen.
Hun var gift. Han var gift.
Men da Friederikke Brun på Sophienholm mødte den schweiziske forfatter og kulturpersonlighed Carl Victor von Bonstetten, opstod en livslang forbindelse – båret af intense samtaler, dybtfølte breve og en kærlighed, der aldrig kunne leves fuldt ud. Et møde mellem to åndsfæller, som stadig taler til os i dag.
Denne særlige fortælling danner afsæt for koncerten “Jeg tænker på dig”, hvor Duo Suonante – sopran Katrine Dyrehauge Roos og 1800-tals guitarist Lars Hedelius-Strikkertsen – inviterer publikum ind i Guldalderens poetiske verden. Her mødes musik, ord og historiefortælling i et nærværende samspil med både hjerte og humor.
I en tid, hvor tempoet er højt, bliver koncerten et åndehul – en påmindelse om værdien af samtale, nærvær og de store følelser, som aldrig går af mode.
Kom med på en musikalsk rejse til Rom, i H. C. Andersens fodspor. Hør musikken Andersen hørte på sin rejse ned gennem Europa, til Italiens hovedstad - et yndet mål for Guldalderens skønånder.
-Den åndfulde natur i musikken.
I Romantikken var naturen en af de store inspirationskilder for digtere, malere og komponister. Billedkunstnere begyndte nu at gengive smukke landskaber, digtere beskrev naturen og dens åndrige fænomener, og komponister satte bla. musik til mange af disse tekster.
Ved denne koncert præsenterer Duo Suonante tyske og danske sange om den åndfulde natur - underfuld, dragende, vild og fredfyldt. Et sted at dvæle. I mange af disse sange beskrives også de naturfænomener, der i århundreder har skabt grobund for gamle folkesagn om bla. elverfolk og underjordiske væsner.
Koncerten krydres med enkelte italienske og engelske sange.
"Thi vogt dig - for Elverkongen ser dig"
Fra 1820'erne skrives der digte om menneskets skyggeside, mørkets kræfter, smerte, kummerlighed, spøgelser og gengangere. B.S. Ingemann, der i dag mest er kendt som salmedigter, var dog banebrydende i denne genre. I 1813, stærkt inspireret af E.T.A. Hoffmann, skriver Ingemann digtet Nattevandrerinden, om pigen Elina, der hver nat går på kirkegården for at mødes med sin elskede - det viser sig at denne i virkeligheden er hendes afdøde bror, der til sidst suger livet ud af hende og tager hende med i graven. Man svælgede i det grusomme, det amoralske og som i Ingemanns digt, det incestuøse forhold mellem Elina og broderen, der straffes med døden.
I 1816 skriver Ingemann digtet Paa Sjølunds fagre sletter, inspireret af folkesagnet om Kong Valdemar der dømmes til at gå igen. Han sværger i overmod, at han vil lade Gud beholde sit himmerige, hvis blot han selv må beholde sit kongeslot Gurre. Som straf lod Gud ham ride fra Vordingborg til Gurre med sit følgeskab af hunde og væbnere. I de mørke, tidlige morgentimer høres Valdemar ride forbi med sine jagthunde, blæsende i sit jagthorn. Da skulle man vogte sig - " Tit korser arme bonde sig end på natlig sti, hvor jægere og hunde ham suse vildt forbi"
I dag kaldes denne genre i Romantikken for skrækromantik.
Som kontrast til alt denne kummer, uhygge og grusomhed, vil der på programmet også være sange om kærlighed - både til naturen, vinguden, sin elskede og ikke mindst fædrelandet, samt udenlandske sange af bla Beethoven, Schubert og Spohr.
- Sang og musik fra følelserne tid
Guldalderen er betegnelsen for dansk kunst- og kulturliv i perioden ca. 1800-1850. Inden for både forskning, litteratur, billedkunst og musik blomstrer kulturen livligt!
Bag den kunstneriske udfoldelse i den danske guldalder lå den romantiske tanke. Man var i Danmark inspireret af den tyske romantik, og både Rahbek og Oehlenschläger oversatte tysk litteratur til dansk. Mod den tidligere fornuftstro materialisme og det mekaniske verdensbillede, dyrkede man nu følelserne, naturen og det åndelige! Det ses tydeligt i de mange sange, der er skrevet i 1800-tallet.
Med sin sprøde og lyriske klang er guitaren næsten indbegrebet af den romantiske tidsånd. Den er nem at transportere og mange kunstnere ynder derfor at medbringe guitaren på deres rejser. I Danmark spilles der også guitar. De danske guldalder ikoner som Johan Ludvig Heiberg og vores verdensberømte billedhugger, Bertel Thorvaldsen, spillede guitar. Jo! - der musiceres ivrigt i de danske hjem.
Der findes et næsten uudtømmeligt repertoire for sang og guitar af såvel kendte som mindre kendte komponister. Duo Suonante har valgt de smukkeste og mest udtryksfulde sange ud!
På programmet vil der være musik af bla. Schubert, Beethoven, Spohr og Padovetz samt de danske komponister som Kuhlau, Weyse, Rung, Kunzen og Du Puy.
Bel canto - smuk sang, er det italienske svar på tidens stil i romantikken. Det italienske sprog er et af de bedste sprog at synge på, hvilket tidens sange også bære præg af, med de smukke og iørefaldende melodier af bla. Rossini, Paer, Bellini og Giuliani.
Undervejs vil Lars og Katrine fortælle om sangene og historien bag musikken.
- Salonkultur i Guldalderen
Sense and Sensibility!
- Sang og musik fra Jane Austens England.
I starten af 1800-tallet er den engelske forfatterinde, Jane Austens noveller kendt og elsket i England. Udover at skrive bøger elskede hun også musik. Der findes adskillige bøger, hvori hun har samlet sin yndlings musik samt yndlingssange.
Guitaren oplever på samme tid i hele Europa en stigende popularitet og den bliver hurtigt en tro følgesvend hos enhver sanger. Det er moderne blandt borgerskabet at afholde soireer / musiksaloner for venner og bekendte, og her spiller guitaren en betydelig rolle. Ja selv hos de kongelige bliver der spillet på guitar!
I perioden 1812-1814 modtager Prinsesse Charlotte af Wales (1796-1817) guitarundervisning og hun afholder koncerter med tidens førende guitarister og andre musikere.
Der skrives et hav af bla. engelske og italienske sange. Mange af disse sange er stort set ukendte idag, men til trods, utrolig smukke. De engelske sange har et meget folkeligt og inderligt præg og de italienske sange er i den fineste bel canto stil.
Programmet vil som nævnt bestå af engelske, italienske samt franske sange af datidens førende komponister, og selvfølgelig Mozart, der som i det øvrige Europa også var populær i England.
Derudover fortælles der om komponisterne og historien bag musikken.